counter to blogger
Een tevreden organisator vertelt:

Auteur Anne Baaths gaf in de vier klassen van de derde graad (apart per klas) een gesmaakte voordracht over het werk van een schrijver en de evolutie van idee/inspiratie tot uiteindelijke publicatie van een boek. De leerlingen participeerden gretig aan de brainstorming rond ‘Een boek uitgeven’ en leverden voor het ideeënweb heel wat bruikbaar input. Anne Baaths speelde daar meteen goed op in door verder op een interactieve manier het ontstaan en de evolutie van een gedicht/verhaal/boek te schetsen en daarbij interessante en noodzakelijke begrippen te laten verwoorden en verklaren (bijvoorbeeld: inspiratiebron, manuscript, deadline, uitgever, publiceren, editor, e.d…). Vanuit haar praktische ervaring en exemplarisch een van haar gepubliceerde boeken koppelde ze deze theoretische verklaringen aan de realiteit. Ze ging daarbij geen vragen, noch antwoorden van de leergierige kinderen uit de weg. Ook na haar bezoek waren de leerlingen laaiend enthousiast tijdens de evaluerende kringgesprekken. Een lezing van Anne Baaths in een lagere of secundaire school is wat ons betreft warm aanbevolen!

Sint Jozefschool, Hamme

Mogelijke onderwerpen voor een lezing zijn:
  1. Leven met een beperking. Studeren, werken, partner of kinderen. Het hoort bij het leven. Hoe trapt een andersvalide niet in de val van het gesubsidieerde leven? Hoe bouw je een deugddoend en voor jou zinvol leven uit met alle aspecten die daarbij horen. Waarom wel/geen prothese? Welke ervaringen hebben mij gevormd tot wie ik nu ben? Wat zou ik anders doen? Wat kan beter? Hoe zie ik de toekomst, voor mij en de maatschappij in een bredere context?
  2. Anti-Pestlessen (specifiek voor het 4e leerjaar). Wat zie je? Wie ben ik? Wat is anders zijn? Hoe voelde ik me vroeger toen ik jullie leeftijd had? Wat is pesten? Waarom pest iemand? Wat kan ik er zelf aan doen? Hoe moet je reageren als je mij/een andersvalide tegen komt? Wat kan ik en wat kan ik niet?
  3. Een bijzondere reis als kunstenaar/auteur. Van droom over verlangen tot het effectieve eerste contract. Zat het er altijd al in? Moet ik een opleiding volgen? Half half of springen? Impact op het gezin en de financiën? Waar haal je inkomsten uit (niet uit de verkoop van boeken)? Word je er rijk van of bekend? Wat zijn de valkuilen?
  4. Een turbulente reis naar het moederschap. Aan de hand van mijn boek ‘dodenTocht’ beschrijf ik welke impact (de reis naar) het moederschap op mij en mijn gezin heeft gehad. Waarom zijn we eraan begonnen? Was dat wel verstandig met een beperking? Zouden we het opnieuw doen? Wat zijn de reacties uit het professionele veld en wat kunnen zij eruit leren?
  5. Het fenomeen: de readymade wielergedichten. Wat zijn dat nu in Gods naam? Als je de liefde voor het geschreven woord en de fiets in een kan moet gieten. Wat is readymade kunst? Waar komt het vandaan? Wat is de zin ervan? Hoe zijn de readymade wielergedichten ontstaan? Wat gebeurt er in mijn hoofd als ik naar ‘koers’ kijk? Voordracht van enkele gedichten met analyse.

Elke lezing kan op vraag van de organisator aangepast worden aan het doelpubliek. De auteur heeft uitgebreide ervaring met lezingen voor een publiek met leeftijden van 10 tot 99 jaar.

Anne Baaths staat op de auteurslijst van het Vlaams Fonds voor de Letteren. Haar lezingen worden gesubsidieerd volgens het reglement.